Saturday 27 August 2016

Punca Sakit Semasa Haid.


Kenapa ya bila kita datang haid (period) badan rasa lesu dan penat, sakit kepala, sakit pinggang, sakit belakang? Itu tandanya badan kita kehilangan banyak nutrien semasa haid.

Menurut pakar, berlaku penurunan atau kehilangan beberapa nutrien penting dari badan semasa haid Antaranya adalah:

1. Zat Besi

- Setiap hari semasa haid, ketika kita kehilangan darah, kita juga kehilangan 1mg zat besi. Nampak sedikit je kami. Kalau yang jenis heavy flow, memang banyak la zat besi yang hilang. Umum nya manusia hanya memerlukan 10mg zat besi/hari.

- TETAPI...wanita dalam haid seharusnya menerima 15mg zat besi sehari. Jadi wanita semasa haid banyakkan makan daging(ayam,ikan, daging merah) tetapi elakkan masakan berminyak. So masak lah sup ye. Lagi satu sumber kekacang, sayuran hijau gelap(bayam) juga adalah sumber zat besi. So sehari dapat sepiring syur bayam pun dah memadai.

2. Kalsium

- Kalsium merupakan salah satu mineral terpenting yang diperlukan oleh badan kita. Ketika haid, kandungan kalsium akan menjadi turun baik dan selalalunya akan berkurangan.

- Wanita yang menyusukan anak, dan sudah melewati 30 an sangat-sangat perlukan kalsium. Penyelesaiannya, ambil lah makanan yang dapat menyumbangkan banyak kalsium seperti Hazelnut, almond, jeruk, keju, yogurt dan susu berkalsium tinggi.

3. Vitamin D

- Vitamin D umpama pelengkap dan kawan rapat kepada kalsium. Vitamin D berfungsi menyerap kalsium. Jadi kalau kita beria makan makanan penambah kalsium tapi Vitamin D kita ciput je dalam badan no point juga. Begitu juga sebaliknya. Tiada effect langsung!

- Untuk menambah kandungan Vitamin D boleh lah kita ambil tuna, salmon, belut dan juga kuning telur. Vitamin D juga kita boleh dapat dari sinaran matahari pagi ( 6 - 10 pagi sahaja). sebab tu atlit suka berlatih waktu pagi.

4. Vitamin C

- Pernah tak waktu haid tiba - tiba kita rasa mengidam? Tu tandanya badan kita memerlukan vitamin C. Vitamin C fungsinya membantu tubuh menyerap Zat Besi dengan lebih mudah. Kita boleh dapatkan Vitamin C dari buah kiwi, oren, jeruk dan sebagainya. Vitamin C berdos tinggi pun dah banyak di pasaran tapi pastikan bukan yang sintetik ye.

5. Asid Folat (termasuk dalam Vitamin B-kompleks)

- nutrisi ini membantu menghasilkan sel darah merah, jadi bagus untuk jaga-jaga semasa haid dimana wanita agak kehilangan banyak darah selama beberapa hari.

- Sayuran hijau dan kekacang merupakan sumber zat besi yang sekaligus memberi sumber asid folat.

- Asid folat juga boleh dijumpai dalam pasta atau roti yang dibuat dari tepung gandum (whole wheat).
Asam folat juga bisa ditemukan di pasta atau roti yang terbuat dari gandum (whole wheat).

Sesedia mana pun badan kita semasa haid, tetap rasa juga sakit badan, sakit sana, sakit sini.

Jadi saya sarankan para wanita bersiap sedia sentiasa dengan supplement untuk memastikan badan kita sentiasa fit dan bersedia menghadapi " zon merah" setiap bulan.

Ostematrix shaklee mengandungi Vitamin D, Kalsium, Magnesium, boron adalah cukup lengkap bagi menggantikan nutrisi yang hilang semasa haid.

B complex shaklee didatangkan bersama asid folat yang mana sangat penting dalam menghasilkan sel darah merah.

SR Vitamin C Shaklee yang dihasilkan dari 7 1/2 bj oren bagi setiap tablet cukup sekadar sebiji sehari di ambil kerana ianya berdos tinggi dan yang penting bukan bersifat sintetik.

Vitamin - vitamin ini merupakan vitamin asas yang perlu kita ambil setiap hari. Jika berminat dengan vitamin shaklee dan ingin dapatkan konsultasi secara percuma boleh hubungi saya di talian seperti di bawah.

Juliya 0192648694 / 0192678694
fb page: My Supplement Closet
fb : Juliya Baharom

0 comments:

Post a Comment