Saturday 3 January 2015

PERUT BUNCIT DI USIA MUDA

ASSALAMUALAIKUM..

Ada masalah ke kalau perut buncit di usia muda? Scary tak kalau perut kita dah macam dalam gambar di bawah padahal umur baru mencecah 25 tahun? Aduh, kenapa tak jaga perut agar kelihatan kempis? Nak pakai baju macam mana sekalipun tak payah nak risau dah. Tapi sebagai wanita Islam, janganlah pakai baju yang menampakkan susuk tubuh..BERDOSA.




Orang kata, segala macam penyakit bermula dari perut.. SETUJU TAK? Saya setuju dengan pernyataan tu sebabnya perut buncit merupakan tanda awal macam - macam penyakit. Antaranya, kencing manis, darah tinggi, penyakit jantung atau mungkin juga kadar kolestrol yang tinggi. Tapi apa kaitannya? Apa yang menjadi punca?


1. MAKAN SEBAGAI HOBI?

Jika kita menjadikan makan tu sebagai hobi atau dengan erti kata lainnya, kita suka makan, dah tentulah kita tak dapat kawal nafsu makan kita. Makan tak ikut masa, sebelum tidur pun nak makan akan menyebabkan kita tak sempat nak bersenam dan lemak tak sempat dibakar. Ini menyebabkan lemak terus terkumpul di perut. Lemak terkumpul ni dipanggil lemak viseral. 

Lemak Viseral ini juga terkumpul di organ - organ penting yang lain seperti hati, jantung dan sebagainya. Bila organ - organ penting ni mengandungi lemak dah tentulah akan membahayakan kesihatan dan boleh mengundang pelbagai penyakit seperti Saluran Arteri tersumbat, serangan jantung dan lain - lain.


2. MALAS BERSENAM

Kalau dah hobi suka makan, kenalah balance dengan senaman pulak. Senaman penting bagi memastikan segala lemak yang terkandung tu dibakar dengan sempurna. Malas bersenama akan menyebabkan lemak semakin menebal di perut dan organ - organ badan yang lain. jadi, perut pun mulah lah kedepan. Tak cantikkan kalau perut boroi atau buncit. So, rajin - rajinlah bersenam.

Senaman sit up tidak akan memecahkan lemak tetapi akan menguatkan otot perut. Solutionnya, lakukan senaman di otot - otot besar yang lain seperti kaki, bahu dan dada agar proses pembakaran lemak lebih optimum.Bila lemak dah berjaya dibakar barulah kita mulakan senaman Sit Up untuk dapatkan semula shape perut yang asal.


3. GULA DAN ALKOHOL

Menurut pakar Kesihatan, Doktor selfie C. Rijal, pengambilan gula dan alkohol yang berlebihan akan mengakibatkan otot semakin mengendur. Ha, tu boleh jadi boroi. Gula yang tersimpan akan bertukar menjadi lemak di dalam badan, Manakala alkohol pula boleh meningkatkan nafsu makan. Bila dah banyak makan kurang bersenam, maka buncit lah perut kita.



4. MAKANAN SEGERA ATAU MAKANAN RINGAN

Menurut Dr. Selfie lagi, makanan ringan mengandungi paras kalori dan lemak yang agak tinggi. Susu  berkalori tinggi juga boleh mengakibatkan perut buncit. Jadi, pilihlah susu berkalori rendah ye.



5. TEMBAKAU

Tembakau boleh mengganggu proses penghadaman. Merokok selepas makan akan menyebabkan perut berasa kembung kerana sistem penghadaman sudah terganggu. Ini kata - kata dari Dr. Selfie juga. So, betul lah perut perokok selalunya boroi dan buncit.



6. STRESS

Menurut Dr. selfie lagi, stress akan mengakibatkan aktiviti semulajadi manusia terganggu termasuklah sistem penghadaman. Stress bakal mencetuskan rasa kenyang dan keupayaan badan untuk menyimpan lemak. Akibatnya perut akan kelihatan mengembang. Belajar lah cara nak mengawal stress dengan cara bernafas lah dengan lebih relaks, secara perlahan dan mendalam.



7. TIDUR

Best kan kalau dapat tidur terutama bila badan kita terlalu penat. Tapi tahukah anda kurang tidur dan juga terlebih tidur tidak baik untuk kesihatan. Kurang tidur akan menyebabkan kadar metabolisme berkurang dan mengakibatkan lemak sukar untuk dibakar. Tidur yang berlebihan pula akan menyebabkan badan menjadi pasif dan kurang bergerak dan kurang melakukan senaman. Kedua - duanya hanya akan menyebabkan lemak terkumpul dengan lebih cepat.



Jadi, kita sebenarnya ada banyak pilihan dalam menentukan gaya hidup yang sihat. Orang selalu kata, perut buncit ni tandanya suka hati, tandanya isteri pandai jaga makan minum. Ye betul, tapi berpada - pada lah bila makan kerana disebabkan makan berlebihan anda bakal berdepan dengan penyakit - penyakit popular yang boleh mengundang maut seperti Sakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan banyak lagi.

Kalau kita tak sayang diri sendiri, orang lain dah pasti tak pedulikan diri kita. Jadi sentiasalah beringat, dari perut timbulnaya penyakit. Perut suami saya pun dah mula membesar dengan comelnya, jadi saya bekalkan dia dengan beberapa vitamin yang membantu mengurangkan masalah perut buncit ni. Alhamdulillah kalau dulu, size pinggang seluarnya 35 tapi sekarang dah boleh masuk size 32. Tu yang seronok sangat beli pants color2 yang jadi trending sekarang ni.


Saya pilih vitamin yang bantu MEMBAKAR, MEMBUANG DAN MEMBINA OTOT. Sihat dan slim... Kalau nak tau macam mana suami saya boleh kurangkan size pinggang seluarnya, jangan segan - segan hubungi saya di nombor yang saya sediakan di bawah. Selamat Berjaya!



JULIYA
0192648694 (WHATAPPS/TELEGRAM/SMS/CALL)
juliyabaharom@gmail.com













0 comments:

Post a Comment