Monday 6 March 2017

Sel Penyebab Kanser Dan Sakit Kronik

APOPTOSIS vs NECROSIS.

tak pernah terfikir pun saya nk study hal2 dalam bidang perubatan ni. Tetapi bila terjerumus ke dalam bisnes shaklee ni, saya memaksa diri sendiri untuk study dan study tentang kesihatan. Shaklee tak jual ubat ye.

Setelah membaca beberapa post rakan2 dan juga melalui pembacaan di medical website, saya mula faham konsep sel2 badan kita ni. Betapa hebat ciptaan Allah!

Okey ini sedikit ringkasan dalam bahasa yg mudah tentang sel badan kita.

Badan kita terdiri dari ber billion sel yg setiap hari ada yg lahir dan ada yg mati. Hidup mati dah memang lumrah alam kan. Mcm manusia lah, bila mati disebabkan sakit tua kita akan lebih redha. Tetapi jika kematian di sebabkan kanser, sakit kronik kita akan rasa sedih kerana di waktu sihat kita lalai untuk menjaga kesihatan yg Allah dah kurniakan.

1. APOPTOSIS

adalah satu keadaan di mana sel - sel badan kita mati di sebabkan sudah tiba ajal nya..sel sel ini akan mengecut, mengecil dan terbelah kepada serpihan kecil. Sel ini mati atas kerelaan sendiri bagi mengelak dari di jangkiti virus dan sebagainya...waktu inilah akan hidup pula sel sel baru yg sihat. Cycle kehidupan.

2. NECROSIS

adalah satu keadaan di mana, sel sel badan mati sebelum usia dan mati TANPA KERELAAN. Sel mati sebelum tempoh matang.Ianya mati disebabkan oleh tekanan dari radiasi, jangkitan kuman, bisa haiwan, gaya hidup yg tidak sihat seperti merokok, dan lain2 aktiviti yg boleh merencatkan sel yang sihat. Sel sel yang tidak sihat ini akan membengkak dan pecah. Serpihan kecil yg pecah ini lah berpotensi menjangkiti sel sel sihat yang lain. Mendapan sel2 rosak iNilah yang akan berkumpul dan membentuk berbagai penyakit antara ya diabetes, kanser, penyakit auto immune yang lain.



Proses Berlakunya Apoptrosis dan Necrosis


Gangrane adalah salah satu contoh NECROSIS. Berlaku kematian sel yang dijangkiti kuman, merosak dan menghitamkan anggota badan dan menyebabkan anggota badan itu tercabut. Rawatannya adalah bahagian yg rosak dibuang. Tetapi sejauh mana sel sel rosak itu mampu di buang? 100% licin ke?

Antara rawatan yang diberikan adalah antibiotik, pembedahan membuang bahagian yg rosak, pengambilan makanan tinggi antioksida.

Vivix merupakan makanan tambahan yang dihasilakan dari sumber yang tinggi antioksida. Antioksida berperanan menyerap ke dalam sel2 yg sihat mahupun yang rosak dan membaja mereka dengan khasiat. 

Dengan ini, sel2 yg masih sihat akan kekal sihat manakala yg semakin merosak akan di beri 'baja'. Macam pokok limau purut saya yg kat belakang rumah ni lah..duduk dalam pasu asik kena ambush dik ulat hijau tu je. Bila saya alih ke atas tanah dan letak baja alhamdulillah elok sihat menghijau. Dah boleh guna masak tomyam dan paprik.

Yang penting kita ikhtiar nak menyihatkan dari kita biarkan ia merosak lagi parah kan.



Nak tau tentang vivix?
Juliya Bhaharom 0192648694
Fb page: My Supplement Closet


1 comment:

  1. Necrosis memang tak dapat nak dielakkan dari berlaku

    Jom kawal dengan Vivix

    ReplyDelete