Monday 6 March 2017

Antioksida Merencatkan Sel Kanser

Sekarang ni seringkali kita dengar rakan, saudara mara yang menghidap kanser.. Mudahnya kanser menyerang. Kanser mulut, kanser usus, kanser payudara, dan macam macam lagi lah.

Tidak dapat dipastikan secara terperinci apa punca sebenar penyakit pembunuh ini. Yang pasti kanser terjadi apabila sel sel kanser dalam badan kita telah 'dikejutkan dari tidur yang lena'. Badan kita terdiri dari berbillion sel. Akibat dari radikal bebas, pencemaran,pemakanan dan cara hidup yang tidak sihat telah menyebabkan sel sel badan kita merosak dan membentuk sel kanser. Bila mana sel kanser ini sudah membiak, ia mula akan menjangkiti sel sel sihat yang lain.

Di sinilah peranan sistem pertahanan badan atau sistem imun. Merekalah perisai kepada sel sel badan kita yg masih sihat. Persoalannya, bagaimana nak memastikan sistem imun kita kekal tegap berdiri menghalang sel sel kanser ini?

PEMAKANAN YANG SEIMBANG

1. Apa yang kita makan akan menentukan kesihatan kepada badan kita kerana setiap makanan pasti ada nutrisinya. Pesakit kanser perlu mengambil makanan yang tinggi nutrisi dan dan seimbang kerana setiap nutisi ini akan memberikan impak kepada sistem pertahanan badan kita.

2. Tidak kurang pentingnya adalah makanan yang anda makan perlu untuk memberi kekuatan kepada badan melawan penyakit dan mencegah dari menghidap penyakit berjangkit, penyakit kronik seperti darah tinggi, diabetes, kanser dan lain-lain. Antara nutrient yang kita perlukan dari makanan yang kita ambil adalah:


A. MAKRONUTRIN (Macronutrients) yang terdiri dari Protin, Karbohidrat, dan Lemak. Manusia memerlukan makronutrin pada kadar yang banyak. Air dan serat juga dikategorikan sebagai makronutrin tetapi mereka tidak menghasilkan  tenaga.

BMIKRONUTRIN (Micronutrients) yang terdiri dari vitamin dan bahan mineral yang diperlukan dalam kuantiti yang sedikit tetapi sangat penting.


RAWATAN PESAKIT KANSER

1. pesakit kanser perlu melalui beberapa rawatan bagi melumpuhkan sel sel kanser seperti pembedahan,kemoterapi atau radioterapi bergantung kepada tahap kanser seseorang.

2.Semasa rawatan dijalankan, sistem pertahanan badan perlu kuat. Ini kerana rawatan kanser yang diberikan akan melumpuhkan sel kanser dan juga memberi kesan kepada sel badan yang masih sihat.. Kesannya pesakit akan mengalami kesan sampingan seperti cirit birit, ulser mulut, loya dan muntah, kekurangan sel dara& putih dan merah, keletihan serta keguguran rambut.


PENGAMBILAN SUMBER ANTIOKSIDA OLEH PESAKIT KANSER

Anti-oksidan adalah molekul yang bertindak ke atas radikal bebas supaya dapat mencegah radikal bebas dari menyerang sel-sel yang normal.  Di antara elemen-elemen yang termasuk di dalam kategori anti-oksidan adalah beta-karoten, vitamin A, C, E,selenium dan zink, termasuk beberapa jenis enzim dan banyak lagi sumber-sumber antioksidan. 

Pengambilan makanan yang mengandungi antioksidan mempunyai manfaat kesihatan iaitu ianya meneutralkan molekul radikal bebas yang boleh merosakkan selaput sel, protin dan DNA di dalam sel. Kerosakan ini juga dikenali sebagai kerosakan oksidatif ("oxidative damage"). Kerosakan DNA ini boleh dikaitkan juga dengan punca berlakunya pelbagai jenis penyakit.




   Antioksidan Mencegah Kerosakan Sel


Vivix

 



Kandungan antioksidan yang tinggi dalam Vivix dapat membantu merencatkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel sel badan yang sihat. Radikal bebas juga boleh mempercepatkan sel sel kanser merebak. 

Vivix mempunyai 10 kali ganda resveratrol. Mengikut kajial klinikal, Resveratrol sangat penting untuk memelihara DNA sel yang rosak akibat radikal bebas. 

Radikal bebas merupakan atom yang tidak stabil yang terhasil disebabkan pencemaran, cahaya matahari dan pembakaran lemak dalam badan. Ianya boleh menyebabkan pelbagai penyakit termasuk 
kanser dan sakit jantung.

Jaga sel badan kita sebelum terlambat dengan vivix.


JULIYA BAHAROM
0192648694 
FB PAGE: my Supplement Closet

0 comments:

Post a Comment